header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Met veel plezier presenteert SBB de 18 finalisten voor de titels Beste Leerbedrijf en Beste Praktijkopleider 2024. Zij vertellen graag waarom zij met veel passie hun mbo-studenten opleiden tot de vakmensen die Nederland zo hard nodig heeft. Lees in dit swipezine hun verhaal en ontdek al hun geheimen als het gaat om opleiden in de praktijk.

Tijdens het Ambassadeursgala op maandag 13 mei wordt bekendgemaakt wie zich een jaar lang het beste leerbedrijf en de beste praktijkopleider van Nederland mag noemen. Volg op 13 mei vanaf 18.30 uur online de zinderende finale en mis niks.

Geïnspireerd door de verhalen in dit swipezine en nu ambities om volgend jaar zelf in de finale te staan? Kijk dan op jouw rol en ontwikkeling als praktijkopleider en je bent al een eind op weg.

SBB wenst alle genomineerden succes en plezier in de finale op 13 mei!

header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Bij Brans Almelo hebben ze goud in handen. Niet alleen door de vele sieraden en horloges die ze er repareren en graveren, maar juist door het talent dat ze er iedere dag opleiden. Marius van Harten, eigenaar van het leerbedrijf is in zijn nopjes met de nominatie voor beste leerbedrijf van Nederland. “We werken met elkaar hard aan een omgeving waarin studenten zo goed mogelijk kunnen leren."

Dit is een geweldige erkenning voor het werk dat we als team doen. Dat harde werken levert ons bedrijf veel op”, vertelt Marius. “We leren zelf ook heel veel van de studenten die we hier begeleiden.

Frisse wind

"Je merkt dat onze medewerkers vaak vragen krijgen en dan denken: ‘waarom doen we het eigenlijk op deze manier?’ Daardoor is het hebben van studenten over de vloer echt een wisselwerking. Ze brengen een frisse wind met zich mee waardoor de productiviteit van het personeel ook stijgt. We hebben de laatste 25 jaar denk ik al ruim 50 studenten richting een diploma begeleid. Ik zou zeggen, op naar de honderd!”

Repareren moet je leren

“Dat wil niet zeggen dat het alleen maar makkelijk en leuk is om een leerbedrijf te zijn. Vanzelfsprekend vraagt het begeleiden van studenten ook wat van de organisatie. Zo komen de praktijkopleiders meerdere keren per jaar bij elkaar om te kijken hoe de begeleiding beter kan. En natuurlijk gaat er ook wel eens wat mis. Maar dat is niet erg, want studenten mogen fouten bij ons maken. Het voordeel is dat wij een bedrijf zijn met als core business het repareren van dingen. Dus als er een keer iets fout gaat, dan kunnen we het meestal herstellen. Iedereen die bij ons werkt heeft fouten gemaakt, anders zouden we niet zo goed zijn in wat we doen."

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Een van de scholen heeft mij voorgedragen. Toen ik hoorde hoe positief de docenten zijn over mijn werk als praktijkopleider, was ik best overdonderd. Een mooie bevestiging dat ik het goed doe. En ik vind het een eer dat de jury mij koos uit alle genomineerden”, vertelt Gideon den Doop, teamleider Grafische afdeling bij Pinkcube in Doetinchem.

“Tot nu toe begeleidde ik zo’n zeventien mbo-studenten tussen zestien en twintig jaar oud. Ik vind het heel belangrijk dat een stagiair niet bang is om fouten te maken. Nooit boos worden is mijn devies. Ook wil ik dat ze volledig zichzelf kunnen zijn. Ze komen hier het vak leren, maar ook zichzelf ontwikkelen als mens.”

Impact van corona

“Jongeren komen vaak hindernissen tegen in hun weg naar volwassenheid en ik bied ze een luisterend oor. Ik probeer ze ook skills bij te brengen voor persoonlijke groei buiten het werk om. Bij jongeren uit de coronageneratie merk ik dat de sociale isolatie impact op hen heeft gehad. Ze praten minder gemakkelijk over persoonlijke problemen. Ik moedig ze aan dat juist wel te doen en benadruk dat het niet zwak, maar juist sterk is om hulp te zoeken.”

Jongeren zetten me aan het denken

“Als praktijkopleider blijf ik up-to-date met ontwikkelingen in de opleiding. Maar ook geeft het contact met stagiairs mij een bredere blik op het leven. Jonge mensen hebben over veel zaken een andere mening. Zo ben ik nog opgegroeid met het idee: als je maar hard genoeg werkt, kun je later in al je basisbehoeften voorzien. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Ook al werk je veertig uur, dan nog is een eigen huis onbetaalbaar. Jongere generaties kijken anders aan tegen de balans werk-privé en hebben meer oog voor ongelijkheid en onrechtvaardigheid. Ze zetten me vaak aan het denken.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“De nominatie voor beste leerbedrijf kwam bij ons als een grote verrassing”, zegt Bart van Bavel, teamleider en infrastructuurarchitect bij het Limburgse IT-bedrijf KEMBIT in Wijnandsrade. ‘’Het is de kers op de taart van ons werk als leerbedrijf. Uiteindelijk doen we het voor onze stagiairs en daar gaan we nu met nog meer enthousiasme mee door.”

“Ik begon zelf mijn carrière bij KEMBIT als stagiair en weet dus als geen ander hoe belangrijk een goede stageplek is”, vertelt Bart. “Ons leerbedrijf wil studenten in de regio de kans bieden om ervaring op te doen. Wij geloven dat hoe meer je daarin investeert, hoe meer profijt je daar als organisatie uithaalt. Wij hebben best veel medewerkers, die hier ooit als stagiair zijn begonnen.’’

Liever een appje

‘’Vaak zijn het nog hele jonge studenten, die we hier klaarstomen voor het werkveld. Het is een generatie die het soms moeilijk vindt om de telefoon te pakken en liever een appje stuurt. Zo’n stage vinden ze toch spannend in het begin. We kijken niet alleen goed naar de leerdoelen van stagiairs, maar helpen hen ook met het halen van persoonlijke doelen. We zien stagiairs echt groeien.’’

Investeren in praktijkopleiders

“Jaarlijks begeleiden we bij KEMBIT zo’n dertig stagiairs. We willen dat ze zich prettig voelen tijdens hun stagetraject. Wij vragen onze stagiairs dan ook altijd actief waar we het volgens hen nog beter kunnen doen als leerbedrijf. Belangrijk is investeren in goede praktijkopleiders. Hoe beter die het doen, hoe beter jouw aankomend personeel het gaat doen. De teamspirit bij KEMBIT is enorm gegroeid. We geven elkaar vrijheid, helpen elkaar en iedereen is gericht op leren en verbeteren.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Sandra Barth was tot 1 januari 2024 de oprichter van Peer! en begeleidde daar stagiairs voor de Entree-opleidingen. Sinds 1 januari is zij als directeur bestuurder van Impact033 verantwoordelijk voor maatschappelijke projecten, waar ze in samenwerking met people&places een Sustainable Development Goals (SDG) House heeft.

Lachend: “Het is heel bijzonder. Ik heb dit niet in mijn eentje voor elkaar gekregen hoor. Mijn collega’s Mirjam Gaasterland en Monique van der Kamp stonden altijd paraat dus deze nominatie is ook een beetje voor hen. Er is geen groot feest gepland maar ik geniet ik er zeker van!”

Sociale veiligheid

"Voor mij staat sociale veiligheid voorop. Studenten moeten zich veilig voelen, alleen dan kunnen ze zich openstellen en ontwikkelen. Ik vind het prachtig dat zij groeien en zich voorbereiden op de toekomst. Het is een voorrecht om die reis van dichtbij mee te mogen maken.”

Leren over culturen en gebruiken

“Diversiteit en inclusie zijn bij ons belangrijke waarden. Ik leer van stagiairs veel over verschillende culturen en gebruiken. Die uitwisseling is heel waardevol. Onlangs nog wilde ik iets doen dat symbool stond voor vrede. Een stagiair wees mij erop dat het effect anders kon zijn dan ik voor ogen had. Prachtig toch, dat je op die manier van elkaar leert?”

Ontdek je kracht

“Ik geef studenten mee dat ze goed zijn zoals ze zijn en hun talenten kunnen inzetten op de manier die hen gelukkig maakt. Je hoeft jezelf niet in een keurslijf te wringen dat niet past. Vind je eigen weg, ontdek waar je kracht ligt. We maken bijvoorbeeld samen een persoonlijkheidstest, dat levert vaak verrassende inzichten op.”

Plezier maken

“Na een lange werkdag koken we samen of doen karaoke. We hebben dan de grootste lol. Als we duf zijn van de drukte, gaan we wandelen of boodschappen doen. Onderweg hebben we dan een goed gesprek; twee vliegen in een klap!”

Je doet ertoe

“Soms zie ik schrijnende thuissituaties. Ik kan daar niets aan veranderen maar ik kan wel laten zien dat het ook anders kan. Op een dag raakte een stagiair in paniek, verdween en was onbereikbaar. Ik maakte me zorgen. Later hoorde ik dat zij niet gewend is dat mensen interesse hebben in haar welzijn. Dat raakte me. Ik heb met haar besproken dat er ook mensen zijn die het wel interesseert en dat je daarmee ook de verantwoordelijkheid hebt om te laten weten dat je oké bent. Ik laat ze graag ervaren dat ze ertoe doen."

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Volgende week trakteren we al onze medewerkers op gebak! Daarmee vieren we samen de nominatie voor Beste Leerbedrijf van Nederland 2024 want dit nieuws is een opsteker voor iedereen die hier werkt", zegt Falko Houben, Duurzaamheidsmanager bij Medtronic BV in Heerlen.

“In ons internationale distributiecentrum in Heerlen leiden we studenten, zij-instromers en vluchtelingen op voor de medische logistiek. Binnen ons brede opleidingsprogramma Beyond begeleiden we iedere student naar een duurzaam dienstverband binnen de MedTech-logistiek. Dankzij deze samenwerking zijn al ruim 200 studenten sectorbreed opgeleid, waarvan zo’n 85% nog steeds binnen de sector werkt.”

Praktijk naar de school brengen

“Het opleiden levert ons niet alleen loyale, gemotiveerde medewerkers op, maar ook een win-winsituatie met het onderwijs”, gaat Falko verder. “Praktijkleren is cruciaal om de theorie te snappen en wij brengen de praktijk naar de school. Soms leidt dat tot aanpassingen in het curriculum voor de MedTech-logistiek door het VISTA-college. School en leerbedrijf staan dicht bij elkaar.”

Solide bestaan opbouwen

“Een succes is ons duale leerwerktraject voor statushouders. We helpen deze groep graag een goed, solide bestaan op te bouwen in Nederland. En dat begint met een vaste baan. Onze blauwdruk voor dit leerwerktraject delen we volop met andere bedrijven, branches en regio’s. Ook vanuit het buitenland is er interesse voor.”

Prettig, veilig en vrij leerklimaat

“Stagiairs behandelen we als volwaardige medewerkers met verantwoordelijkheid. We horen van hen terug dat ze zich hier veilig en vrij voelen om hun talenten te ontwikkelen. Dat is mooi, want aan talentontwikkeling stellen we geen grenzen. Vorige week rondde een dame van bijna 65 jaar bij ons nog haar mbo-opleiding af. Wat beter zou kunnen, is het taalonderwijs voor statushouders. Als daar in een vroeger stadium in geïnvesteerd zou worden, zou dat die groep studenten enorm helpen. Niet alleen in het opleidingstraject, maar ook in het maken van sociale contacten, waardoor ze zich hier eerder thuis gaan voelen”.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Toen ik hoorde dat ik bij de beste negen praktijkopleiders van Nederland zat, moest ik mezelf toch even in mijn arm knijpen”, zegt Abdel Bouassel. Als senior penitentiaire inrichtingswerker van de PI Rotterdam begeleidt hij nu al een aantal jaar studenten.

“Het is namelijk niet alleen voor mezelf een kroon op mijn werk, maar ik kan met deze nominatie aan mijn kinderen laten zien dat je ver kan komen door hard te werken en jezelf lerend op te stellen.”

Studenten leren om te durven vragen

“Goede begeleiding begint volgens mij met een belofte. Als er studenten aan mij worden toegewezen dan beloof ik dat ik altijd voor hen klaarsta, zowel tijdens als buiten werktijd. Daarmee hoop ik hen aan te moedigen om al hun vragen te stellen. Want ik merk dat veel studenten dat lastig vinden terwijl vragen stellen ontzettend belangrijk is. Op die manier wil ik een omgeving creëren waarin studenten het beste uit zichzelf halen.”

Leading by example

“Een penitentiaire inrichting is een bijzondere omgeving waar de veiligheid van het personeel hoog in het vaandel staat. Betrouwbaarheid en integriteit zijn van het grootste belang en daarin geef ik altijd het goede voorbeeld aan mijn studenten. Dat is de basis van een goede verstandhouding, want alleen op die manier dwing je respect af. Ik laat bijvoorbeeld aan de studenten zien dat ik durf te reflecteren op mijn eigen handelen. Ook ik ben nooit uitgeleerd. In de gevangenis werken we met een bijzondere doelgroep en moeten we zorgen dat de veiligheid van studenten op één staat. Gelukkig is daar binnen mijn organisatie veel aandacht voor en we hebben de ruimte om de studenten dit bij te brengen.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Orly & Endevoets bouwt al jaren aan een fijne omgeving voor studenten. ‘’De moeite die we er de afgelopen jaren instopten, betaalt zich dit jaar uit’’, zegt Lincy Endevoets, marketing- en communicatiemanager bij het multidisciplinair vastgoedonderhoudsbedrijf.

‘’We zijn super excited! Wij doen het niet voor de bühne maar wij voelen intrinsiek dat dit de juiste weg is. Niet alleen voor het specifiek opleiden van studenten, het is breder dan dat. Mensen op entreeniveau worden vaak niet gezien voor wat ze wel kunnen maar voor wat ze niet kunnen. Wij kijken juist naar wat iemand wel kan’’, zegt Lincy. ‘’Voor ons is iedereen gelijk. Of het nou iemand is die hier 40 jaar in dienst is of student is’’, vult Martine van Cromvoirt, HR-manager van het Brabantse bedrijf, aan.

Iedereen gelijk

‘’Het belangrijkste is dat mensen waardering voelen, ongeacht hun functie of opleidingsniveau. Dat zij mogen zijn wie ze zijn’’, vindt Martine. ‘’We kijken goed naar welke behoefte een stagiair heeft. Sociale en emotionele veiligheid is heel belangrijk en wordt steeds belangrijker. We gaan zoveel mogelijk met hen in gesprek. Ook de vervelende dingen vragen we uit, om ervan te leren en het de volgende keer nog beter te doen. We vinden het mooi als een stagiair zegt: 'Ik heb een leuke tijd gehad' maar het is nog belangrijker dat iemand zegt: ‘Ik heb echt wat geleerd’, vult Lincy aan.”

Kansen benutten

Stagiairs krijgen de kans om zichzelf te ontplooien. ‘’Benut elke kans om jezelf te laten zien en spreek uit wat je wel en niet wil. Alleen dan kan je echt onderzoeken hoe dit werk voor jou kan zijn. Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt en dat je op een plek bent waar je het naar je zin hebt’’, zegt Lincy. ‘’Het is de verantwoordelijkheid van ons samen om dit vak door te geven. Onze leermeesters hier zien dat als iets moois. Als je laat zien dat je iets wil leren, in welke vorm dan ook, dan kom je er wel’’, sluit Martine af.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Bij binnenspeeltuin Ballorig in Veenendaal kunnen kinderen 364 dagen per jaar komen rennen, klauteren en springen. Medewerkers en stagiairs zorgen samen dat alles op rolletjes loopt. Praktijkopleider Demi Frost: “Zelf groeide ik enorm tijdens mijn mbo-stages en dat gun ik mijn stagiairs ook.”

“Van elke stagiair leer ik wel wat nieuws”, zegt Demi. “We hebben bijvoorbeeld ook studenten van de entreeopleiding die gevlucht zijn uit hun vertrouwde omgeving. Zij vertellen soms over hoe het is om te moeten vluchten uit je land. Die verhalen verbreden mijn perspectief op de wereld. Dan besef ik extra hoe goed wij het hier hebben.”

Verlegen

“Ik deed de mbo-opleiding Leisure and Hospitality Executive en ben nu 27 jaar. Ik weet nog goed hoe het voelt om stages te lopen. Toen was ik nog verlegen en vond ik het spannend om mensen aan te spreken. Een voordeel van mijn leeftijd is dat ik me goed kan verplaatsen in jonge stagiairs en zij ook mij makkelijk durven aan te spreken. Dat maakt het werken een stuk eenvoudiger."

Achter de broek zitten

“We begeleiden de stagiairs met het hele team. Deze nominatie is dus een opsteker voor ons allemaal. Ik ben als praktijkopleider wel eindverantwoordelijk voor de stages. Als het niet goed gaat dan spreek ik de stagiair daarop aan en soms zit ik ze flink achter de broek. Maar ik stel ze ook op hun gemak door te zeggen: ‘Niemand hier is overal goed in en iedereen maakt fouten. Als je iets (nog) niet kan, geef het dan gewoon aan.”

Trots op succesjes

“Een stagiair was op twee andere stageplekken weggestuurd, omdat ze niet voldoende vooruitgang boekte. Hier lukte het met wat extra aandacht en aansporing wel. Nu is ze een goede vaste medewerker van ons. Op dit soort successen zijn we trots. We zijn een hardwerkend, gezellig en hecht team. Dat maakt het voor iedereen leuk om hier te werken, hopen wij!”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Het bericht dat 's Heeren Loo het beste leerbedrijf in onze sector is geworden, is door onze medewerkers in het hele land enthousiast gedeeld via sociale media. We zijn trots op deze bevestiging dat we goed bezig zijn”, zegt Ramon de Groot, Manager HR 's Heeren Loo Academie.

“In 16 regio’s in het land biedt 's Heeren Loo hulp, ondersteuning, verblijf en behandeling aan mensen met een verstandelijke handicap of niet-aangeboren hersenletsel. Opleiden voor bol en bbl doen we al jaren, maar de afgelopen jaren leggen we de focus sterk op zij-instromers in een bbl-route. Dat het anders moet, daar zijn we ons allang van bewust.”

Meer dan 600 maatwerkroutes

“Naast de bestaande diploma-trajecten leidden we inmiddels meer dan 600 zij-instromers met maatwerkroutes op. In elke regio hebben we adviseurs en coördinatoren leren & ontwikkelen en in totaal ruim 1.000 werkbegeleiders.”

Recht doen aan wat mensen kunnen

“Bij iedere zij-instromer is onze belangrijkste vraag: 'Hoe kom jij tot je recht?' De weg daarnaartoe stippelen we samen uit. Soms zijn er nog een opleiding, relevante training, of één of meer certificaten nodig. Óf je kan gelijk aan de slag! Je werkt altijd in een team met bekwame collega’s en krijgt begeleiding als je nog in opleiding bent.”

Trots op ons vak

“Het opleiden in de praktijk vraagt flexibiliteit van al onze medewerkers. En die is er ook! De trots om het vak over te brengen is groot. Dat geldt ook voor het verantwoordelijkheidsgevoel richting onze onze cliënten en stagiair. Stagiairs brengen nieuwe energie mee in onze organisatie en bij iedereen staat ontwikkeling scherp op het netvlies. Leren zet aan tot leren.”

Laat van je horen

“'s Heeren Loo staat achter een skillsgerichte arbeidsmarkt. Wat brengen mensen mee aan skills en hoe (h)erken je die? Aan ieder Ieerbedrijf dat meer maatwerk wil bieden, zeggen we: laat van je horen en zoek samenwerking binnen je branche en met de scholen. Daar begint het mee.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Esther van Groeningen leidt al sinds 1994 met trots het Arnhems Keramiek Atelier. Het nieuws over haar nominatie ontving ze toen ze samen met haar stagiairs aan tafel zat te werken in het atelier. “Ik nam gewoon even de ateliertelefoon op”, lacht Esther. “Toen kreeg ik te horen: ‘We mogen je feliciteren, jij bent het geworden!’ Ik ging toen echt juichend en gillend door de ruimte heen. Iedere keer dat ik het nieuws mag vertellen, is voor mij weer een vreugdemomentje!“

“Ik probeer mijn stagiairs altijd op hun gemak te stellen door tijdens een intake goed kennis met ze te maken. Ook leg ik meteen zoveel mogelijk dingen uit en maak ze deelgenoot van alles wat hier gebeurt. Zo zorg ik voor betrokkenheid, van mij naar de stagiair toe en van de stagiair naar mij toe.”

Geen extra hulpje
“Ik denk dat het heel belangrijk is dat stagiairs zich gehoord voelen. Je moet ze niet zien als een extra hulpje, maar jezelf steeds afvragen: hoe kan ik hen een paar stappen verder brengen en laten groeien?”

Een combinatie van aanleren en bijleren
“Het is niet zo dat iedereen met een creatieve opleiding dezelfde manier van werken heeft. Als je heel veel stagiaires begeleidt, dan zie je zoveel verschillen. Behalve dat ik hen dingen aanleer, leer ik dus zelf ook veel bij. Zo maak ik bijvoorbeeld standaard mijn modellen met de hand uit klei of gips. Mijn stagiairs zeiden: ‘Kunnen we niet naar een 3D-printbedrijf gaan? Dan heb je in één keer een plastic model in je hand’. Dat is dan toch iets waarin zij net die andere insteek hebben.“

Aanstekelijk enthousiasme voor je vak
“Als praktijkopleider moet je denk ik zelf een vakidioot zijn. Ik wil dat iedereen die hier komt lekker met die klei aan de gang gaat. Je moet je eigen enthousiasme voor het vak zo over kunnen brengen op de stagiairs, dat ze het zelf willen gaan doen."

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Trash’ure Taarten in Nijmegen is een bakkerij met een sociaal hart waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Dat uit zich in het tegengaan van voedselverspilling en ook in inclusief werkgeverschap. Oprichters Bram Swartjes, Jeanne van Ittersum en Anton van Kooij: ‘’We hebben de basis van ons bedrijf op orde en dat geeft ons de ruimte om te investeren in mensen.”

“Wij hadden geen idee dat er een landelijke verkiezing voor Beste leerbedrijf bestond, dus de nominatie was voor ons een leuke én heel onverwachte verassing”, reageert Jeanne. “Bij iedere ronde die we haalden in de selectie ging ik dit gelijk melden in de bakkerij. Iedereen was enthousiast.”

Begeleiden op maat

“Ons bedrijf staat open voor alle manieren van leren en voor bol- en bbl-studenten van alle niveaus. Daarbij kijken we altijd wat de stagiairs zelf wil bereiken en hoe we hen daar op een duurzame manier bij kunnen helpen. We geven zoveel mogelijk stagebegeleiding op maat. Zelf leren we ook voortdurend bij en we brengen steeds meer structuur aan in de begeleiding.”

Investeren in taalkennis

“Voor mensen met een migratieachtergrond is het niet altijd makkelijk om een baan te vinden in Nederland door de taalachterstand”, vult Anton aan. “Daarom investeren we in de taalkennis en -vaardigheid van deze werknemers. Dat kan enorm helpen bij het opbouwen van een goed bestaan in Nederland.”

Diversiteit brengt positieve energie

“Persoonlijke aandacht is bij ons vanzelfsprekend”, vervolgt Anton. “Daarvoor vragen we wel terug dat iedereen de kwaliteit van onze producten en de goede naam van ons bedrijf serieus neemt en zich daar medeverantwoordelijk voor voelt. Op die manier bereiken we samen succes.” Jeanne: “Als je de basis van je bedrijf op orde hebt, en genoeg tijd kan vrijmaken voor de begeleiding van veel verschillende mensen dan raad ik zeker aan om dit te doen. Diversiteit brengt positieve energie in je bedrijf.”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Een praktijkopleider met oog voor de mens achter de stagiair, dat is wat Ronald Kleij typeert. Hij begon zijn carrière bij het Hoogeveense transport- en leveranciersbedrijf Distrivers in 2004 en inmiddels begeleidde hij zo’n vijftig stagiairs. “Ik word heel gelukkig als ik een voormalig stagiair zie die een eigen huisje heeft en een goede toekomst. Dat levert mij een enorm positieve boost op.’’

‘’Wij zijn nuchtere noorderlingen, maar eigenlijk is zo’n nominatie best wel bijzonder en vind ik het een grote eer”, zegt Ronald. “Het is niet alleen de kroon op mijn werk, maar op het werk van de hele organisatie en het team. Je kan het niet alleen. Toen ik begon, was Distrivers als leerbedrijf nog niet waar het nu is. Inmiddels zijn wij van het begeleiden van één student naar 55 studenten per jaar gegaan.’’

Meer dan een praktijkopleider

‘’Mijn geheim is dat ik niet stop voordat het probleem is opgelost. Ik houd niet op. Ook en juist als mensen het moeilijk hebben, ga ik met hen in gesprek. Je bent tegenwoordig niet alleen begeleider, maar ook familielid. Stagiairs krijgen de kans en mogelijkheid om zichzelf te zijn. Het vertrouwen komt dan vanzelf.’’

Stagiairs begeleiden is mijn passie

‘’Je moet weten waar je aan begint als je een leerling krijgt. Neem ze serieus en neem de tijd voor ze. Van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat kunnen ze bij mij terecht. Stagiairs begeleiden is mijn passie. En eigenlijk wel een beetje mijn leven. Als de stagiairs er in de vakantie niet zijn, vind ik het een stuk minder leuk.’’

Groots uitpakken

“Mocht ik als winnaar uit de bus komen, dan gaat Distrivers zeker uitpakken. Ik ben daarin best bescheiden, maar we moeten het dan wel groots vieren en er echt een feestje van maken!”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Al meer dan honderd jaar werkt Van Santvoort Bouw aan de huizen van morgen. Sectorwinnaar zijn en de nominatie voor beste leerbedrijf maken dat extra speciaal. ‘’Zoals onze directeur mooi zei: 'Dat wij nou de winnaar zijn geworden in deze sector is echt wel de kers op de jubileumtaart’’, zegt Chris Pijnenburg, HR-manager van het Brabantse bedrijf.

Chris is al zo’n twintig jaar in dienst bij het Veldhovense bouwbedrijf en hij is zeer te spreken over de stappen die zij hebben gezet. ‘’We zijn erg trots op de prijs en de nominatie. We hebben zo’n 85 enthousiaste werknemers waar ook onze lerende collega’s onder vallen. Wij noemen hen bewust geen studenten, leerlingen of stagiaires, maar echt lerende collega’s. En wij proberen hen overal bij te betrekken. Al jaren geven wij onze lerende collega’s 1-op-1 vakbegeleiding. Als je maar lang genoeg gewoon blijft, dan word je vanzelf bijzonder.’’

Vrijheid

Ieder jaar is Van Santvoort Bouw verantwoordelijk voor de realisatie van zo’n 200 tot 250 woningen en appartementen. De lerende collega’s dragen daar zeker hun steentje aan bij. Van Santvoort Bouw wil dan ook dat zij zich thuis voelen. ‘’Vrijheid geeft talent de ruimte, zeggen we hier altijd. En echt bouwen doe je samen. Wij bieden de lerende collega’s een veilige en vertrouwde omgeving waarin ze volledig de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Op die manier renderen zij het beste.’’

Van betrokkenheid naar innovatie

‘’Wat onze lerende collega’s denk ik heel prettig vinden, is dat wij ze overal bij betrekken en ze dus niet alleen maar vervelende klusjes hoeven te doen. Daarnaast zijn zij welkom op alle personeelsfeesten en borrels en gaan wij ter ere van ons jubileum dit jaar met het hele bedrijf naar Valencia.’’ Van Santvoort Bouw probeert op die manier echt een familieband met al hun collega’s te onderhouden. En dat doen zij niet zonder reden. ‘’Wij willen dat zij hun mening durven uiten. Op die manier kunnen we als team opereren en dan kun je ook innoveren. Als dat niet gebeurt kunnen zij zich niet ontplooien en kunnen wij ze niet helpen bij hun ontwikkeling’’, sluit Chris af.

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Stagiairs in hun kracht zetten, dat maakt mij gelukkig”, vertelt Esther Klok, Paraveterinair Dierenartsassistent bij Dierenartspraktijk Winsum. “Ik word blij als ik mensen zie groeien. Als kind wist ik al dat ik later iets met dieren wilde doen en dit jaar zit ik precies dertig jaar in het vak. Deze nominatie voor beste praktijkopleider maakt het wel een extra speciaal jubileum!”

“Stagiairs opleiden is een superleuk onderdeel van mijn werk”, zegt Esther. “Ik doe dit niet alleen, maar zie het echt als een team effort. Bijna alle mensen die in onze praktijk werken, begonnen hier ooit als stagiair, dat is een goed teken.”

Zelfvertrouwen

‘’Een stagiair doet hier allerlei vaardigheden en kennis op, maar uiteindelijk draait het erom dat ze ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen. En dat ze daar vertrouwen in hebben. We willen dat stagiairs in onze dierenartspraktijk een solide basis leggen voor hun toekomstige carrière, waar dat ook mag zijn. De één wordt paraveterinair en de ander operatieassistent in het ziekenhuis. Als je na een paar jaar hoort wat voor fijne baan ze hebben, die ze ook een beetje te danken hebben aan de stage-ervaring bij ons, kan ik alleen maar supertrots zijn!’’

Er 300% voor gaan

'’Toen ik nog maar zeventien jaar was en op kamers ging in Barneveld had ik het geluk dat ik een goede mentrix kreeg. Daar leerde ik overal 300% voor te gaan en dat een zes net zo waardevol kan zijn als een tien. Als je er maar hard voor geknokt hebt. Die les en die boodschap geef ik mee aan al mijn stagiairs. Als je heel hard werkt, kun je overal komen waar je wilt. Het gaat over de weg ernaartoe en niet altijd over je einddoel.’’

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Wij sprongen een gat in de lucht toen we hoorden dat we bij de beste leerbedrijven van Nederland horen. Alle energie die we stoppen in het creëren van een optimale leeromgeving betaalt zich nu uit. Fantastisch!” Aan het woord is Jeroen la Housse, commercieel directeur bij Woonwarenhuis Nijhof Baarn.

“Ons geheim is dat wij onze stagiairs vanaf het allereerste begin als volwaardige teamleden zien. Wij nemen hen serieus en spannen ons dagelijks in voor een fijn werkklimaat waarin ze zich gewaardeerd voelen door collega’s, klanten en relaties”, vervolgt Jeroen.

Leren van studenten

Hille Beekhuis, manager marketingcommunicatie en praktijkopleider beaamt dit: “Dit vinden wij enorm belangrijk. Onze stagiairs leren het vak bij ons en wij leren van hun frisse kijk op de zaken. Als zij iets opmerken als vreemd, leuk of bijzonder dan ondernemen we actie. Vaak gaat dat over hoe het werk beter kan. Maar als ze de plek van de koffiemachine onhandig noemen, dan luisteren we ook aandachtig.”

Uit je schulp kruipen

Jeroen vervolgt: “Gezelligheid en praktijkleren gaan hier samen. Zo organiseren we na een aantal werkdagen een lunch voor alle stagiairs, zodat ze elkaar en het bedrijf nog beter leren kennen. We stimuleren dat stagiairs elkaar opzoeken en van elkaar leren. Sommige studenten zijn direct heel leergierig en enthousiast, andere duiken liever nog even weg onder hun capuchon. Ook dat respecteren we. We proberen ze dan op een andere manier te helpen om uit hun schulp te kruipen. Heel vaak lukt dat.”

Petje af voor de vastberadenheid

Hille: “Fouten maken mag. Het valt me steeds op dat jonge mensen bijzonder goed met feedback omgaan. Na de eerste werkweek evalueren we. Wat ging goed, wat kan beter? Ik begrijp dat de eerste dagen pittig zijn en bewonder de vastberadenheid om te blijven groeien. Petje af daarvoor! En ook als het wat minder lekker loopt dan zoeken we oplossingen. We zijn een veelzijdig leerbedrijf en kennismaken met andere disciplines kan altijd, ook als alles goed gaat op de eigen werkplek.”

Vandaag stagiair, morgen onze vaste collega

“Vandaag stagiair, morgen onze vaste collega, dat zeggen we vaak tegen elkaar”, lacht Jeroen. “Bij ons is het gewoonte dat de vertrekkende stagiair de nieuwe inwerkt. Voor de nieuwkomer een warm welkom, voor de ander een prachtige bevestiging van de groei tijdens de stage. Vaak blijven stagiairs bij ons werken, voor een weekendbaan of in vaste dienst. Hoe mooi wil je het hebben!”

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

“Wat de nominatie voor beste praktijkopleider voor mij zo bijzonder maakt, is dat zelfs oud-stagiairs me komen vertellen hoe blij ze voor me zijn en hoe verdiend ze het vinden. Ze denken nog steeds met veel plezier terug aan hun stageperiode bij mij.” Aan het woord is Cor Remmers Salesmanager en Salescoach bij Wuestman, een familiebedrijf voor kantoorinrichting in Harderwijk.

“Ik werk op basis van vertrouwen, naar mijn collega's en stagiairs. Ik behandel je dus niet als kind of anders omdat je stage loopt. Ook laat ik stagiairs met alle afdelingen kennismaken, van verkoop en binnendienst tot marketing en logistiek. Zelfs de klant betrek ik in het spel.”

Slapeloze nacht

“Ik geef stagiairs verschrikkelijk veel verantwoordelijkheid. Ik probeer de eerste dag al met een stagiair op pad te gaan. Voor de tweede dag bezorg ik ze vaak een slapeloze nacht. Dan zeg ik: ‘Morgen ga jij een klant bellen.’ Dat vinden ze in het begin super eng. Maar na twee weken zie ik dat ze enorm gegroeid zijn en dat maakt dat mij iedere keer weer trots.”

Fouten maken moedig ik aan

“Ik zeg nooit fouten maken mag, ik zeg altijd fouten maken moet! Als jij geen fouten maakt, dan maak je niks. En als iets niet lukt dan is dat mijn fout, omdat ik je het nu al laat doen terwijl ik misschien een weekje had moeten wachten. Zo stel je die studenten ook op hun gemak.”

Behandel elke stagiair als individu

“Ik heb ze trots gezien, ik heb ze zenuwachtig gezien. Je ziet heel veel emoties bij je stagiairs, als je het doet zoals ik het doe. Door ze die verantwoordelijkheid te geven en dat euforische gevoel als het ze lukt. Wees wel spontaan en blijf verrassen. Behandel elke stagiair als individu en maak er geen stramien van!"

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Eva den Hollander, teamlid HR bij YourSurprise: “We zijn verrast en blij dat we uit zoveel bedrijven zijn gekozen voor de landelijke finale Beste leerbedrijf. Tijdens onze wekelijkse donderdagmeeting gaan we dit nieuws vol trots delen met onze collega's.”

Soraya is recruiter en HR-adviseur: “Wat YourSurprise volgens mij bijzonder maakt als leerbedrijf is de persoonlijke en warme sfeer. Een stagiair is bij ons een stage-collega en wordt volledig opgenomen in het team. Een groot deel van onze stage-collega's zijn internationaal, omdat we in 28 verschillende landen onze cadeaus verkopen.”

Talent ontdekken

Eva: “Iedere stage-collega krijgt een persoonlijke buddy. Een ervaren begeleider, die dit doet omdat die het leuk vindt en nooit omdat het moet. Onze stage-collega’s krijgen veel verantwoordelijkheid en we nemen ze mee in alle onderdelen van het bedrijf. De stage moet de periode zijn waarin je kan ontdekken wat jouw interesses en talenten zijn, zodat je in de toekomst weet wat je wil en kan.” Soraya: “Ook hebben we het programma The Launch voor mensen die niet zo goed in de schoolbanken leren. Ze komen bij ons praktijkleren op de afdelingen facilitair of productie en we helpen ze om een startkwalificatie met mbo-certificaat bemachtigen. Via deze leerroute kunnen ze doorgroeien naar een plek op de arbeidsmarkt.”

Leren van studenten

Soraya: “Buiten het werk om maken we er ook een leuke tijd van. Er zijn bedrijfsuitjes, teambuildingactiviteiten, een fitnessruimte en een jaarlijks weekend weg met z’n allen. En er is woonruimte voor de stage-collega’s die van ver komen. Kortom: we gaan voor de onvergetelijke stage-ervaring.” Eva: "Veel oud-stagiaires zijn gebleven en werken nog steeds bij YourSurprise. Maar dat is uiteraard niet de enige meerwaarde voor ons bedrijf. Het is sowieso leuk om samen te werken met de stage-collega's. Zij kijken toch weer met een andere blik naar bepaalde onderwerpen, zorgen voor vernieuwing en ook als begeleider kan je veel van ze leren."

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Bescheidenheid siert de mens. Dat geldt ook voor Erik Wessels, sinds 29 jaar werkzaam bij het Overijsselse techniekbedrijf VDL ETG Almelo. Hij vervult daar nu al zo’n vijf jaar de rol van praktijkopleider. ‘’Ik sta normaal gesproken liever niet in the picture, maar nu kom ik toch even uit de schaduw en zit ik steeds meer in de zon.’’

“Ik haal nog iedere dag enorm veel energie uit mijn werk als praktijkopleider”, vertelt Erik. “Als ik iemand als individu zie groeien en helemaal zie opbloeien, vind ik dat het mooiste wat je kan meemaken. Ik kijk vol trots naar de ontwikkeling van mijn leerlingen. Zo kwam er een nieuwe student bij ons die in het begin zo zenuwachtig was dat hij er misselijk van werd. Als jij hem nu ziet lopen dan is hij veranderd van een jongen in een echte meneer.’’

Vertrouwen opbouwen

‘’Ik wist niet eens dat een van mijn leerlingen mij had aangedragen, dat hoorde ik pas later. De nominatie vind ik eervol, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik iets speciaals doe. Ik probeer gewoon een fijne omgeving voor mijn leerlingen te creëren. Zij mogen bij mij fouten maken, daarvoor zijn het studenten. Ik zeg dan ook altijd tegen hen: ‘Als jij een fout maakt, dan heb ik hem gemaakt’. Zodat zij vertrouwen kunnen opbouwen. De rest komt dan vanzelf. Het is belangrijk dat je in hen blijft geloven en hen blijft inspireren.’’

Etentje met alle praktijkopleiders

‘’Het gebak is al rondgegaan in de kantine, nadat wij het nieuws hoorden bij VDL ETG Almelo. Aan het einde van de maand doen we de viering nog eens dunnetjes over met een etentje met alle praktijkopleiders en het management.’’

Deel dit artikel
header afbeelding artikel
header afbeelding artikel
SCROL NAAR BENEDEN
A
A
A

Dit swipezine wordt u aangeboden door SBB met de vriendelijke medewerking van On the Spot. De redactie bestaat uit:

Chelyssa Zimmerman - tekst
Yorick Goijers - tekst
Fabian Vergne - tekst
Ryan Vos - tekst
Petra Smulders - tekst, eindredactie
Joost Spijkerman - vormgeving
Wendy van Rijnsbergen - tekst, eindredactie, techniek, coördinatie

De fotografie is verzorgd door Jordy Kasse, Floris Krelage, Sabine van Nistelrooij en Sam ter Veer.

Dit swipezine is mede tot stand gekomen dankzij de inzet van Floor van Aerde, Nora Dal, Henk de Jong, Miranda Pronk, Rob Schenk, Heleen van 't Spijker, Astrid Stevens en alle genomineerde leerbedrijven en praktijkopleiders die bereid waren om hun verhaal te delen.

Deel dit artikel

Deel via