Miljoenenpubliek voor Word Brandweer
41 van de 45 brandweerkazernes van VRHM draaien volledig op vrijwilligers. Het is belangrijk dat elk van die kazernes voldoende mensen aan zich bindt. Met de regionale campagne Word Brandweer laten we zien wat het inhoudt om vrijwilliger te zijn en hoe de opleiding eruitziet. De afgelopen maanden werden hiervoor extra inspanningen verricht. Met succes!

Het NIPV (Nederlands Instituut Publieke Veiligheid) besteedde na de zomer in een landelijke campagne aandacht aan de brandweervrijwilliger. Met gebruik van de slogan ‘Gewone mensen, bijzondere inzet’ werd uitgelegd wat een brandweervrijwilliger is en doet. In Hollands Midden maakten we dankbaar gebruik van die aandacht. We trokken de campagne nog een stuk breder door er vanuit Word Brandweer een wervingscampagne aan te koppelen. Het resultaat: ongeveer 180 geïnteresseerden meldden zich via de wervingswebsite of rechtstreeks bij een kazerne.
Drie fases
Alle kazernes werden voorzien van posters, folders en flyers, aangevuld met suggesties hoe zij in contact kunnen komen met nieuwe mensen. Daarnaast vond de werving online plaats, via onze eigen social media en betaalde advertenties op andere kanalen. Brent Renniers van Red Flame Marketing richtte de campagne in. “Ik denk dat we optimaal hebben gebruikgemaakt van de middelen die landelijk beschikbaar waren en de toevoeging van onze eigen content. Hierdoor konden we in drie fases werken: eerst de introductie dat je brandweervrijwilliger kunt worden, daarna de verdieping over wat het werk precies inhoudt en tot slot de stap om je aan te melden.”
De campagne betrof voor een groot deel betaalde advertenties die via diverse kanalen werden uitgeserveerd. Via Facebook, Instagram, YouTube en Google Display (advertenties op websites als AD.nl, Telegraaf.nl of NU.nl) werden ongeveer 6,5 miljoen mensen bereikt, die in onze regio wonen, werken of er doorheen reisden. Dit leidde tot ongeveer 60.000 clicks. Ruim 4.000 mensen bezochten Wordbrandweer.nl. Op die website moet een aantal stappen worden doorlopen in het aanmeldproces. Uiteindelijk zijn er 113 compleet ingevulde formulieren verstuurd. Meer dan 60 mensen meldden zich rechtstreeks bij een kazerne.
Krachtig geheel
Senior communicatieadviseur Jörgen Lucas van VRHM is tevreden met het resultaat. “Op een relatief goedkope manier zijn we heel veel huiskamers en bubbels binnengekomen, buiten de mensen die ons al volgen via onze eigen social media. We hebben duidelijk gemaakt wat een brandweervrijwilliger is en doet. Een stukje trots over het vak. Wat dat betreft is een zaadje geplant. En 180 mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn om vrijwilliger te worden, is natuurlijk een enorm aantal. Het is nu aan de kazernes om nieuwe mensen te selecteren. Los van het resultaat hebben we ook nieuwe kennis opgedaan over deze manier van campagne voeren. Hier kunnen we in de toekomst echt mee verder.”
Ga terug