De dag in woord en beeld
De elkaar versterkende combinatie van onderwijs en onderzoek. Dát was het thema van het NRO-congres 'Samen op koers' voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal (voortgezet) onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ontmoeting, inspiratie en kennisdeling. Ruim vijfhonderd deelnemers konden kiezen uit dertig sessies, veertien pitches en drie lezingen. En zij kozen hun publieksfavoriet uit de genomineerden voor de NRO-verbindingsprijzen. De hoogtepunten.
Bekijk hier de sfeerfilm:
-
Geslaagde pilot
"Alle leraren in het po, vo en mbo krijgen vanaf nu een jaar lang gratis toegang tot meer dan een miljoen wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Gisteren hadden we al 3.500 inschrijvingen. Ongelofelijk."
Jelle Kaldewaij, directeur NRO
-
Lerend vermogen
"Onderwijs gaat over leren. Maar hoe zit het met het lerend vermogen van het onderwijs? En wat kunnen onderwijs en wetenschap van elkaar leren?"
Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs
-
Liever uitleggen
"Als programmeurs lesgeven, ligt de focus op leerlingen zelf laten leren. Dat komt omdat zij zelf zo hebben leren programmeren. Maar leerlingen zaken uitleggen en laten oefenen werkt echt veel beter."
Felienne Hermans, universitair hoofddocent, Universiteit Leiden
-
Goed leren lezen
"Wetenschappelijk onderzoek lezen en interpreteren is een belangrijke vaardigheid voor docenten. Wat mij betreft mag dit dan ook op de onderwijsopleidingen worden getraind."
Paul Kirschner, emeritus-hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit
-
Wetenschap, help
"De monitoring en het evalueren in het onderwijs blijven achter. Dat is iets waar de wetenschap ons bij kan helpen."
Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs
-
Wederzijds begrip
"Kennis leert je voorspellen, begrip leert je begrijpen. Het gaat om wederzijds begrip. We hebben niets aan het produceren van steeds meer algemene kennis."
Jan Bransen, hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen